14:10, 27/02/2018 | Συντάκτης: Guest Editor

Με όνομα βαρύ σαν ιστορία

Oι Kraftwerk είναι μια γερμανική μπάντα που σχηματίστηκε στο Ντίσελντορφ το 1970 από τους Ralf Hütter και Florian Schneider.  Χρονικά είναι το 3o μέλος της Αγίας Τριάδας που έβαλε τη γερμανική σκηνή στον μουσικό χάρτη παγκοσμίως μετά τους Can τους Tangerine Dream. Ευρέως θεωρούνται ως οι πατέρες και πρωτοπόροι της ηλεκτρονικής μουσικής και είναι μια από τις κορυφαίες μπάντες, συμβάλλοντας κατά πολύ στην διάδοση του συγκεκριμένου είδους μουσικής τα επόμενα χρόνια.

Το γκρούπ ξεκίνησε ως μέρος της experimental σκηνής του Krautrock στην Δυτική Γερμανία, στις αρχές της δεκαετίας του 1970, προτού εισέλθουν στο ρεπερτόριο του συγκροτήματος τα ηλεκτρονικά όργανα, συμπεριλαμβανομένων των συνθεσάιζερ, των τυμπάνων, των φωνοκωδικοποιητών και των αυτοπαράγωγων οργάνων, στα μέσα της δεκαετίας.

Στα εμπορικά επιτυχημένα άλμπουμ τους συγκαταλέγονται το Autobahn (1974), το Trans-Europe Express (1977) και το The Man-Machine (1978).

Οι Kraftwerk ανέπτυξαν ένα αυτο-περιγραφόμενο στυλ ρομποτικού περιεχομένου, που συνδυάζει ηλεκτρονική μουσική με ποπ μελωδίες, και επαναλαμβανόμενους ρυθμούς, υιοθετώντας μια στυλιζαρισμένη εικόνα, ενώ στην σκηνή εμφανιζόντουσαν πάντοτε με κοστούμια ειδικά.

Το έργο της μπάντας μελλοντικά  θα ασκούσε μόνιμη και βαθιά επιρροή σε πολλά είδη σύγχρονης μουσικής, όπως η electropop,η hip hop, η post-punk,η  techno,η ambient και η club μουσική, και κατάφερε να εμπνεύσει  ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνών.

Σύμφωνα με την βρετανική εφημερίδα The Observer, «καμία άλλη μπάντα μαζί με τους Beatles δεν έχει επηρεάσει την pop σκηνή παγκοσμίως.

Στην πρώιμη ενσάρκωσή του, η μπάντα ακολουθούσε ένα πειραματικό ροκ στυλ, πρωτοποριακό, εμπνευσμένο από τις συνθέσεις του Karlheinz Stockhausen και ο Hütter είχε αναφέρει τους Beach Boys ως σημαντική επιρροή τους. Επίσης άντλησαν επιρροή από τον James Brown και αργότερα από την punk rock μουσική.

Ήταν αρχικά συνδεδεμένοι με τη γερμανική σκηνή του krautrock. Στα μέσα της δεκαετίας του ’70, πέρασαν σε έναν ηλεκτρονικό ήχο που περιγράφεται ως «robot pop”.

Οι στίχοι τους ήταν με βάση την μεταπολεμική ευρωπαϊκή αστική ζωή και την τεχνολογία, σαν να ταξιδεύουν  με αυτοκίνητο, λεωφορείο και τρένο, χρησιμοποιώντας οικιακούς υπολογιστές και παρόμοιους. Ήταν επηρεασμένοι από την αισθητική της μοντέρνας καλλιτεχνικής και αρχιτεκτονικής σχολής στην Γερμανία την Bauhaus.

Οι στίχοι τους ήταν ελάχιστοι, αλλά μέσα από αυτούς έβγαινε ένα κλίμα τόσο μιας αθώας γιορτής, όσο και μιας συνειδητής προσοχής για τον σύγχρονο κόσμο, καθώς επίσης έπαιξαν  έναν αναπόσπαστο ρόλο στη ρυθμική δομή των τραγουδιών.

Πολλά από τα τραγούδια τους έβγαζαν μια έκφραση, μιας  παράδοξης φύσης της σύγχρονης αστικής ζωής: μια ισχυρή αίσθηση αλλοτρίωσης που υπήρχε, μαζί με την εορτασμό της αυγής της σύγχρονης τεχνολογίας.

Όλα τα άλμπουμ τους, έχουν κυκλοφορήσει σε ξεχωριστές εκδόσεις: Μία στα γερμανικά, που έκανε πάταγο σε Αυστρία, Γερμανία και Ελβετία  και μία στα Αγγλικά, κάνοντας θραύση στον υπόλοιπο κόσμο, με περιστασιακές παραλλαγές σε άλλες γλώσσες, όταν το επέτρεπε η περίσταση.

Οι ζωντανές εμφανίσεις, έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις δραστηριότητες του συγκροτήματος και εκτός του ότι παίζουν τα τραγούδια τους, ο ζωντανός αυτοσχεδιασμός λειτουργεί ως αλατοπίπερο στις επιδόσεις του συγκροτήματος.

Αυτό το χαρακτηριστικό μπορεί να ανιχνευθεί στις ρίζες της ομάδας στην πρώτη πειραματική σκηνή του Krautrock στα τέλη της δεκαετίας του 1960, αλλά συνέχισε να αποτελεί κομμάτι του συγκροτήματος μέχρι και σήμερα. Αξιοσημείωτο είναι πως κάποια από τα κομμάτια του συγκροτήματος, παρατηρήθηκε ότι αναπτύχθηκαν και δημιουργήθηκαν μέσα από αυτοσχεδιασμούς σε Live εμφανίσεις τους.

Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Neil McCormick, οι Kraftwerk ίσως είναι η μπάντα με την μεγαλύτερη επιρροή στην  ποπ ιστορία. Το NME είχε γράψει ότι: «Οι Beatles και οι Kraftwerk, είναι οι δύο πιο σημαντικές μπάντες της μουσικής ιστορίας». Το  AllMusic είχε γράψει ότι η μουσική τους «αντηχεί ουσιαστικά σε μια νέα εξέλιξη επιρροής της σύγχρονης pop σκηνής στα τέλη του 20ού αιώνα», ενώ ο Stranger τους είχε χαρακτηρίσει ως οι Beatles  της ηλεκτρονικής μουσικής.

Το μουσικό στυλ τους, επηρέασε αρκετά συγκροτήματα της synthpop της δεκαετίας του 1980, όπως οι Gary Numan, Ultravox, John Foxx, Orchestral Manoeuvres in the Dark, Human League, Depeche Mode, Visage, και Soft Cell. Επηρέασαν επίσης την hip hop, την house, την drum and bass, και την electro. Σημαντικό ρόλο έπαιξαν επίσης και στην techno μουσική και κυρίως στο Ντιτρόιτ με τους Belleville Three να είναι ένα από αυτά τα σχήματα που επηρεάστηκαν από τον ήχο τους.

Eκτός από την αγία τριάδα της Detroit Techno, η θρυλική μπάντα επηρέασε κι άλλα συγκροτήματα ηλεκτρονικής μουσικής, όπως οι Ladytron, Aphex Twin, αλλά και τον σημαντικό μουσικό Kompressor.

Ο Alex Paterson του ντουέτου των Orb ανέφερε το The Man-Machine ως ένα από τα 13 πιο αγαπημένα του άλμπουμ όλων των εποχών, ενώ  σύμφωνα με το NME, το συγκρότημα επηρέασε μπάντες, όπως τους Prodigy και τους Daft Punk.

Άλλες μεγάλες μπάντες και ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής στους οποίους άφησαν το στίγμα τους αποτυπωμένο για τα καλά, είναι οι Joy Division, New Order,David Bowie, U2, Franz Ferdinand και Rammstein.

Τον Ιανουάριο του 2018, το BBC Radio 4 μετέδωσε  30λεπτο ντοκιμαντέρ τους συγκροτήματος με τίτλο Computer Love, το οποίο εξέτασε «πώς το συγκεκριμένο άλμπουμ των Kraftwerk, άλλαξε την ζωή των ανθρώπων.

Γνωστά κομμάτια τους με εμπορική επιτυχία είναι τα «Computer World”,  «Tour de France”, The Man Machine”, «Trans-Europe Express”, «The Robots”,. «Autobahn”.

Έχουν κυκλοφορήσει 10 άλμπουμ Kraftwerk (1970),Kraftwerk 2 (1972),Ralf und Florian (1973),Autobahn (1974),Radio-Activity (1975),Trans-Europe Express (1977),The Man-Machine (1978),Computer World (1981),Electric Café (1986),Tour de France Soundtracks (2003), με πιο πρόσφατο το 3-D Catalogue το οποίο περιέχει ένα σετ τεσσάρων δίσκων Blu-Ray,ένα σετ οχτώ δίσκων και ένα σετ εννιά δίσκων σε βινύλιο, με αποσπάσματα ηχητικά και Live από τα 8 τους άλμπουμ και περιοδείες με τίτλο Autobahn,Radioactivity ,Trans Europe Express ,The Man-Machine ,Computer World ,Techno Pop,The Mix, Tour de France.

Έχουν κατακτήσει τρία βραβεία Grammy, και ήταν υποψήφιοι για άλλα δύο, ενώ τα μέλη στο συγκρότημα είχαν φτάσει και τα 20, ενώ αυτή την στιγμή είναι τέσσερα. Ralf Hütter,Fritz Hilpert,Henning Schmitz,Falk Grieffenhagen.

Την περιοδεία τους με τίτλο 3-D την έχουν ξεκινήσει από το 2015 και την συνεχίζουν με τεράστια επιτυχία μέχρι και σήμερα. Στην χώρα μας έχουν ξαναέρθει στο παρελθόν και αυτό το Σάββατο που θα κάνουν την εμφάνισή μας στο γήπεδο Tae Kwon Do στο Φάληρο, το σόου τους έχει χαρακτηριστεί ως «το απόλυτο έργο τέχνης». Mια συνάντηση ανθρώπου και μηχανών θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς επίσης το συγκεκριμένο event.

Το show θα διαρκέσει δύο ώρες, και στην είσοδο  οι κάτοχοι των εισιτηρίων θα παραλαμβάνουν τα ειδικά 3-D γυαλιά (με το λογότυπο του συγκροτήματος και το artwork της περιοδείας), τα οποία θα κρατήσουν ως αναμνηστικό μετά την παρακολούθηση της συναυλίας.

Το συγκεκριμένο σόου ανεβάζει κατά πολύ την μουσική κουλτούρα στην Αθήνα, και μαζί με την έκθεση του Βαν Γκόνγκ κατά προσωπική μου άποψη εφέτος μέχρι τώρα απογειώνουν για τα καλά την κουλτούρα της ελληνικής πρωτεύουσας. Και δικαίως άλλωστε.

 

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Μανδρέκας