9:35, 16/02/2018 | Συντάκτης: Guest Editor

Daytona 500: Τhe 60th year anniversary (60ά γεννέθλια)

Το Daytona 500 συμπληρώνει εφέτος 60 χρόνια ζωής και είναι ο δημοφιλέστερος αγώνας NASCAR(του εθνικού συνδέσμου για αγώνες αυτοκινήτων παραγωγής), όπως αποκαλείται στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής σε οβάλ πίστα μήκους 500 μιλίων (805 χλμ.), ο οποίος διεξάγεται ετησίως στο Daytona International Speedway στην ομώνυμη παραλία της Φλόριντα. Είναι η πρώτη από τις δύο κούρσες του Κυπέλλου που διεξάγεται στην συγκεκριμένη πίστα, με την δεύτερη να είναι το Coke Zero 400.  Επίσης είναι ένας από τους τέσσερις αγώνες για το πρόγραμμα της κατηγορίας cup. Ο  εναρκτήριος αγώνας πραγματοποιήθηκε το 1959 και συμπίπτει με το βάπτισμα του πυρός της πίστας, ενώ από το 1982, θεσπίστηκε ως ο αγώνας που ανοίγει την αυλαία της κατηγορίας cup series.

Θεωρείται για πολλούς ο σημαντικότερος και πιο διάσημος αγώνας για το πρωτάθλημα NASCAR αλλά και γενικότερα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και ένας από τους πλουσιότερους στην Αμερικανική ήπειρο και  οι πόντοι του πρωταθλήματος που απονέμονται σε αυτούς που βαθμολογούνται είναι ίσοι με τους υπόλοιπους αγώνες του πρωταθλήματος.

Χαρακτηριστικό αποτελεί το γεγονός, ότι εκτός του ότι είναι πρώτος αγώνας του πρωταθλήματος, είναι και ο πρώτος αγώνας μια σειράς, ένα ασυνήθιστο φαινόμενο για τον αθλητισμό και ειδικά για την άλλη άκρη του ατλαντικού, καθώς ως είθισται κορυφαία σημαντικά γεγονότα διεξάγονται προς το τέλος κάθε έτους και όχι στις αρχές του.

Από το 1995, οι τηλεοπτικές βαθμολογίες των ΗΠΑ για τον αγώνα ήταν οι υψηλότερες για κάθε αγώνα αυτοκινήτων του έτους, ξεπερνώντας τον παραδοσιακό ηγέτη των αμερικάνικων μηχανοκίνητων σπόρ, τα 500 μίλια της Ινδιανάπολις, ένας αγώνας ο οποίος με τη σειρά τoυ, υπερβαίνει σε μεγάλο βαθμό το πρώτο, σε συμμετοχή αγωνιζόμενων και διεθνή προβολή. Το 2006 τα 500 μίλια της Daytona συγκέντρωσαν τηλεοπτικά, τον έκτο μεγαλύτερο μέσο όρο ζωντανού τηλεοπτικού κοινού σε κάθε αθλητικό γεγονός εκείνο το έτος με 20 εκατομμύρια τηλεθεατές.

Το συγκεκριμένο event έχει χαρακτηριστεί ως το τελικό γεγονός των Speedweeks και είναι γνωστός επίσης ως ο καλύτερος αμερικανικός αγώνας ή το superbowl των αγώνων αυτοκινήτων παραγωγής.  Και οι προηγούμενοι 59 αγώνες διεξήχθησαν τον Φεβρουάριο κι αυτό αναμένεται να γίνει και φέτος. Από το 1971 έως το 2011, συνδέθηκε με το Σαββατοκύριακο της Ημέρας των Προέδρων, που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή πριν από την τρίτη Δευτέρα του Φεβρουαρίου.

Ξεκινώντας από το 2012, ο αγώνας αναπρογραμματίστηκε και αποφασίστηκε να διεξαχθεί μια εβδομάδα αργότερα, την τελευταία Κυριακή του Φεβρουαρίου με διάστημα μιας εβδομάδας μεταξύ του Super Bowl και του ομώνυμου αγώνα. Λόγω των κακών καιρικών συνθηκών στις 26 Φεβρουαρίου, το Daytona 500 αναβλήθηκε και διεξήχθη τελικά το βράδυ της Δευτέρας 27 Φεβρουαρίου.

Το 2013  πραγματοποιήθηκε στις 24 Φεβρουαρίου, κι ήταν η πρώτη φορά που ο αγώνας πραγματοποιήθηκε στο νέο πρόγραμμα και από το 2018, ο αγώνας επέστρεψε στην ημερομηνία του Προεδρικού Σαββατοκύριακου.

Ο νικητής του αγώνα κάθε χρονιά  παρουσιάζεται με το Harley J. Earl Trophy, το βραβείο της διοργάνωσης  στην γραμμή του τερματισμού, και το νικητήριο αυτοκίνητο εμφανίζεται για μία αγωνιστική περίοδο κάθε χρόνο στον Daytona 500 Experience, ένα μουσείο και γκαλερί δίπλα στην πίστα που διεξάγεται η θρυλική κούρσα.

Ο αγώνας είναι ο άμεσος διάδοχος των μικρότερων αγώνων που διεξάγονται στην συγκεκριμένη πίστα. Τα προηγούμενα event διεξήχθησαν σε διαδρομή παρουσίαζαν αγώνες 200 μιλίων (320χλμ.) και τελικά το 1959 διεξήχθη αγώνας αυτοκινήτων με ημερήσια διαδρομή μήκους 500 μιλίων (805 χλμ.). Το 1959 ήταν ο δεύτερος αγώνας του πρωταθλήματος NASCAR και ήταν ακόλουθος  του ετήσιου αγώνα  Southern 500, ενώ  το 1961, άρχισε να αναφέρεται ως Daytona 500, ένα χαρακτηρισμός που έμεινε μέχρι και σήμερα.

Η πίστα έχει μήκος 4 χλμ. και οι συμμετέχοντες πρέπει να διανύσουν τα 500 χλμ της διαδρομής, ώστε να πάρουν καρό σημαία. Ωστόσο, ο αγώνας θεωρείται  επίσης λήξαν, όταν έχει ολοκληρωθεί η μισή απόσταση (100 γύροι και 250 μίλια (400 χλμ.)).

Αξίζει να τονίσουμε ότι έχει συρρικνωθεί τέσσερις φορές λόγω βροχής (το 1965, 1966, 2003 και 2009) και μια φορά σε απάντηση στην ενεργειακή κρίση του 1974. Παράλληλα με βάση την προσαρμογή κάποιων ελέγχων για τον κανόνα του τερματισμού το 2004, ο αγώνας έχει ξεπεράσει τα 500 μίλια επτά φορές (2005, 2006, 2007, 2010, 2011, 2012 και 2015).

Με την συμπλήρωση έξι δεκαετιών εφέτος, ο αγώνας στο παρελθόν μας έχει χαρίσει αμέτρητες συγκλονιστικές στιγμές και στιγμές άφθονου θεάματος.

Θρυλικό Photofinish

Κανείς δεν μπορούσε να ξέρει τι να περιμένει από τον πρώτο αγώνα που διεξήχθη, ώστε να μπουν οι βάσεις για να ονομαστεί από πολλούς ως ο κορυφαίος αγώνας.

Σε εκείνο τον αγώνα, ο Lee Petty και ο Johnny Beauchamp πέρασαν τη γραμμή τερματισμού, φαινομενικά ταυτόχρονα και οι δύο δέχτηκαν συγχαρητήρια από τους θεατές. Ωστόσο, η επιτόπια ανεπίσημη απόφαση πήγε στον δεύτερο για το θέμα της νίκης, αναγκάζοντας τον Petty να διαμαρτυρηθεί για το αποτέλεσμα. Μετά από τρεις μέρες που πέρασαν εξετάζοντας τις φωτογραφίες οι κριτές, η επιτροπή ανέτρεψε την απόφαση, δίνοντας τη νίκη στον Petty.

Petty-Pearson Τιτανομαχία

Mια από τις πιο έντονες αντιπαλότητες στην ιστορία της διοργάνωσης,  ήταν μεταξύ δύο από των πιο καταξιωμένων οδηγών του αγώνα. Των  Richard Petty και David Pearson το 1976.

Οι Pearson και Petty συγκρούστηκαν στην 4η Στροφή στον τελευταίο γύρο της κούρσας. Όταν και οι οδηγοί προσπάθησαν να ξεκινήσουν ξανά τα αυτοκίνητά τους, δεν είχαν διασχίσει ακόμα τη γραμμή εκκίνησης / τερματισμού. Το αυτοκίνητο του Petty δεν ξεκίνησε ποτέ, αλλά ο Pearson με την βοήθεια του συμπλέκτη κράτησε το αυτοκίνητο ζωντανό με σκοπό αργά και βασανιστικά, να περάσει αργά την γραμμή του τερματισμού για να κατακτήσει την μόνη νίκη της καριέρας του στον φημισμένο αγώνα της DAYTONA.

 

Η Κοκορομαχία

Μια άλλη μεγάλη στιγμή που άλλαξε την τροχιά του NASCAR από ένα περιφερειακό άθλημα σε εθνικό φαινόμενα ήταν το 1979.

Παρά τα προβλήματα στην αρχή του αγώνα, έγιναν μεγάλες προσπάθειες για να διεξαχθεί, καθώς ο 21ος ετήσιος αγώνας τότε, έγινε το πρώτο γεγονός  NASCAR που μεταδόθηκε ζωντανά από το CBS. Με χιλιάδες θεατές να έχουν κατακλύσει την πίστα ο αγώνας τελικά πραγματοποιήθηκε.

Στον τελευταίο γύρο, ο Cale Yarborough και ο Donnie Allison είχαν μια άγρια μάχη για το προβάδισμα και την νίκη στον αγώνα με αποτέλεσμα να συγκρουστούν και να εγκαταλείψουν και οι δύο οδηγοί. Στην συνέχεια βγαίνοντας από τα αμάξια συνεπλάκησαν σε ένα άγριο καβγά με τα τηλεοπτικά μέσα να απαθανατίζουν την στιγμή κάνοντας λόγο για ένα κακό συμβάν.

Ο Richard Petty κράτησε πίσω του τον Darrell Waltrip πετυχαίνοντας την έκτη νίκη της καριέρας του, κι εκείνη την εποχή το NASCAR έγινε δημοφιλέστατο σε όλη τη χώρα.

 

Ο βασιλιάς» κέρδισε το έβδομο

Με την έβδομη νίκη του Richard Petty του απονεμήθηκε το προσωνύμιο ο βασιλιάς και μάλιστα σε τρεις διαφορετικές δεκαετίες. Ο αγώνας ήταν αξιοσημείωτος για τη στρατηγική που χρησιμοποίησε ο επικεφαλής του πληρώματος που οδηγούσε ο Petty, ο Dale Inman. Στο τελευταίο προγραμματισμένο Pit stop του με 24 γύρους να απομένουν,  ο Inman επέλεξε να μην αλλάξουν οι μηχανικοί τα ελαστικά του αυτοκινήτου, και να ανεφοδιάσουν το πλήρωμα μόνο με καύσιμα, κάτι που επέτρεψε στον Petty να πάρει ένα προβάδισμα σημαντικό από τους διώκτες του που τελικά τον οδήγησε σε μια ακόμα νίκη.

 

Allisons Br. 1-2

Από τους Frances έως τους Earnhardts, ο αγώνας της Daytona ήταν πάντα ένα μέρος που χτίστηκαν οικογενειοκρατίες.
Ένα από τα σημαντικότερα παραδείγματα είναι το φινάλε των Bobby Allison και Davey Allison στην κούρσα του 1988. Ο Bobby και ο Davey είχαν μια μεγάλη μονομαχία και στον τελευταίο γύρο, κι ο Davey προσπαθώντας να περάσει τον πατέρα του στις στροφές 3 και 4, η εμπειρία μίλησε κι ο Bobby νίκησε τον Davey παίρνοντας πρώτος την καρό σημαία.

 

Το Ickey Shuffle

Ο Darrell Waltrip στην κούρσα το 1989 έσπρωξε πάνω από τα όρια το αυτοκίνητό του για την πρώτη του νίκη στον φημισμένο αγώνα καθώς διένυσε τους τελευταίους 53 γύρους χωρίς Pit stop. Me σχεδόν κενό ντεπόζιτο, διέσχισε τη γραμμή τερματισμού με 7,64 δευτερόλεπτα να απέχει από τον δεύτερο Ken Schrader. Κατά τη διάρκεια των πανηγυρισμών, ο Waltrip πανηγύρισε όπως ο πρώην αθλητής του NFL Ickey Woods, με μια κίνηση touchdown με το κράνος του η οποία έμεινε στην ιστορία ως Ickey Shuffle.

 

Τhe Dale Show

Ο «Μεγάλος αμερικανικός αγώνας» για άλλη μια φορά έφτασε στο απόγειο ακραιοαματικότητας το 1993, καθώς οι τελευταίοι γύροι του αγώνα μετατράπηκαν σε μια μονομαχία μεταξύ του Dale Earnhardt, με στόχο τον έκτο τίτλο τότε στην καριέρα του στο Winston Cup, και του Dale Jarrett, ενός νέου οδηγού με μόνο μια νίκη στην καριέρα του. Ο τελευταίος γύρος έγινε δραματικός καθώς ο Jarrett κράτησε πίσω του με νύχια και με δόντια τον Earnhardt στην 4η στροφή, όπου τελικά κατάφερε να τον κρατήσει πίσω του μέχρι και τον τερματισμό πετυχαίνοντας μια σπουδαία νίκη.

 

Dale does it

Για τον κορυφαίο νικητή όλων των εποχών στην πίστα της Daytona  υπήρχε μόνο ένα τρόπαιο που έλειπε από την συλλογή του. Το Gatorade Victory Lane των 500 μιλίων της ομώνυμης πίστας. Μετά από αρκετές στενές προσπάθειες και με μπόλικη δόση κακής τύχης τις προηγούμενες φορές, τελικά τα κατάφερε στην 20η προσπάθειά του το 1998.

Ίσως οι πιο αξέχαστες στιγμές ήταν μετά το τέλος του αγώνα, καθώς οι οδηγοί όλων των πληρωμάτων,  βγήκαν στην άκρη της λωρίδας των pit stops για να συγχαρούν τον θρυλικό οδηγό. Όμως μετά από τρία χρόνια βρήκε τραγικό θάνατο στην ίδια πίστα.

 

Ο νεαρότερος πρωταθλητής

Ο λόγος για τον Trevor Bayne, ο οποίος έγινε ο νεότερος νικητής στην ιστορία των αγώνων σε ηλικία 20 χρονών και μιας ημέρας. Αγωνιστικά για την ομάδα των Wood Brothers  το 2011 ήταν η πρώτη νίκη μετά το 2001. Επίσης η νίκη του τότε, ήταν μόλις στην δεύτερη συμμετοχή του στο πρωτάθλημα, ένα κατόρθωμα που μόνο απαρατήρητο δεν μπορεί να περάσει.

 

Ο Hamlin όρισε μια νέα εποχή

Σε έναν αγώνα sold out από προσέλευση θεατών, ο Denny Hamlin κέρδισε την πρώτη νίκη στον φημισμένο αγώνα, ανήμερα της 58χρονης επετείου του το 2016.

Το Toyota του βρέθηκε μπροστά από αυτό του Martin Truel Jr., στην γραμμή τερματισμού, με απόσταση μεταξύ τους να τους χωρίζει μόνο 10 δευτερόλεπτα, όπου μέχρι στιγμής είναι και η πιο κλειστή διαφορά μεταξύ δύο οδηγών.

 

Φέτος ο 60ος αγώνας θα διεξαχθεί την Κυριακή 18 Φεβρουαρίου με την συμμετοχή 96 οδηγών.

https://www.youtube.com/watch?v=08Z275XuMb04

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Μανδρέκας